Idealismus a jeho pozice v současné společnosti
Idealismus a jeho pozice v současné společnosti
Přidáno ve čtvrtek 26. 5. 2011
Zásadním a nesmiřitelným protikladem vědeckého pohledu na svět a základu marxismu-leninismu, materialismu, je nevědecký idealismus. Zatímco materialismus se snaží vysvětlovat svět takový, jaký je, přinášet další pokroky ve vědě a společnosti, nezaslepovat pracující nesmyslnou vírou v neexistující bytosti, idealismus činí pravý opak. Idealismus zaslepuje pracující tím, že jim podstrkuje smyšlené bytosti, kterým přičítá veškeré dění ve světě a v životě člověka. Idealismus zcela ignoruje vědu, ignoruje racionálnost a řídí se svými vlastními, zaostalými a primitivními zákony, podle kterých je hmota pouhým produktem ducha. Prohlašovat vědu za nedokonalou, odtahovat od ní společnosti a podřídit jí nesmyslnému vysvětlování světa, to je na idealismu to nejnebezpečnější. Stěží totiž dosáhneme socialistické revoluce bez třídního uvědomění proletariátu.
Proletariát nebude třídně uvědomělý, dokud si neosvojí marxismus-leninismus. Osvojit si marxismus-leninismus znamená přijmout a respektovat vědu, přijmout a respektovat svět takový, jaký je, nikoliv takový, jaký by mohl být ve snech a víře idealistů. Pokud nebudou pracující vycházet z dialektického a historického materialismu, neosvojí si marxismus-leninismus, nebudou tedy ani třídně uvědomělí a stanou se bezmocnou kořistí pro buržoazii.
Žel, buržoazie to moc dobře ví. Věděla to každá vykořisťovatelská třída od vzniku třídní společnosti. Proto také vzniklo náboženství, které drží pracující v područí a namlouvá jim ráj (komunistickou společnost) po smrti. Náboženství je nebezpečné hlavně proto, že se nestaví proti beztřídní komunistické společnosti, nýbrž ji slibuje pracujícím v posmrtném životě, který je sám o sobě dávno vyvrácený a je proto zcela nesmyslnou představou milionů pracujících. Miliony vykořisťovaných mas věří v boha hlavně proto, že chtějí beztřídní společnost, kterou si představují po smrti za přítomnosti nějakého boha či čeho. I dnes tvoří idealismus snad největší zbraň kapitalismu v boji proti socialismu, v boji buržoazie proti proletariátu. Idealismus útočí na samotné kořeny, na samotný základ marxismu-leninismu. Idealismus neútočí na jednotlivé myšlenky a závěry, např. třídní boj, vznik třídní společnosti, apod. Idealismus útočí na samotný dialektický a historický materialismus, který je základem všech závěrů marxismu-leninismu. Idealismus se snaží vyvrátit pravdivost marxismu-leninismu tím, že odsuzuje jeho vědecký pohled na svět a místo vědy nastrkuje neexistující bytosti, kterým vkládá veškerou moc a odpovědnost za dění ve světě a v životě člověka. Je velmi jednoduché říct: ,,Marxismus-leninismus není pravdivý, protože vychází z materialismu. Materialismus je pro nás nesmyslem, protože my věříme v boha."
Paradoxní je to, že idealismus se nemusí snažit bojovat proti marxismu-leninismu argumentací. Idealismu stačí lidem pouze nalhat a zaslepit je vírou v boha. Pracující mají v třídní společnosti obrovský sklon více věřit, než přemýšlet. Proto je pro pracující v současné době daleko přijatelnější věřit v boha či jinou nadpřirozenou bytost nežli zkoumat vědu a číst složité knihy, které svět vysvětlují materialisticky a racionálně. Vykořisťovatelské třídy dávno zjistily, že držet pracující v područí lze velmi snadno, namluvit jim, že veškerá nespravedlnost na světě se děje díky té a té bytosti a že tato nespravedlnost skončí s koncem lidského života. Jak se však výroba vyvíjela a svět šel kupředu, tak si sama společnost žádala vědecký pohled na svět, který v 19. století geniálně zpracovali Marx a Engels. Idealismus utrpěl nejbolestivější ránu od svého vzniku. Marxovi a Engelsovi se podařilo vědecky vyvrátit existenci nadpřirozených bytostí a potvrdit skutečnost, že prvotní je hmota, prvotní je výroba.
Materialismus, ač nám přijde velmi složitým, je svým způsobem jednoduchým. Vysvětluje svět takový, jaký je, bez existencí dosud neviděných nadpřirozených sil. Od dob, kdy vznikl marxismus, už nebyl idealismus nejvlivnějším a nejrozšířenějším pohledem na svět. Ve 20. století podlomily idealismus a náboženství těžké životní zkušenosti pracujících. 1. a 2. světová válka znamenaly největší katastrofy v dějinách lidstva a žádný tzv. bůh války nezastavil a nesetřel pracujícím slzy z jejich tváří. To však neznamenalo, že idealismus je poražen a odstraněn z myšlení lidí. I v době budování socialismu, i v socialistických republikách se ukázalo, že idealismus je opravdu velmi silným soupeřem marxismu-leninismu a vědy. Víra v něco neskutečného, v něco neobjeveného, tajemného, vždy přitahovala lidstvo. Je jednodušší a pro člověka i záživnější věřit v to, co by mohlo být, než vidět, co je. S náboženstvím a idealismem se socialismus nedokázal vždy rozumně vypořádat. V některých socialistických republikách docházelo k represím a pronásledování věřících lidí. Podle mého názoru to byla zásadní chyba v boji marxismu-leninismu proti idealismu. Víra se nedá vzít, protože je to víra, která není dokázaná, která je v srdci člověka. Proti rozumu se dá bojovat lépe nežli proti víře. Komunisté musí bojovat proti idealismu a náboženství a nesmějí tento boj podceňovat. Ale zároveň musí komunisté být taktičtí, ukazovat lidem, že beztřídní společnost je možná pouze v pozemském životě, že v období útrap nikdy žádný bůh nepřišel pomoci.
Otázka náboženství a celá otázka idealismu a víry člověka v neskutečnou věc je velmi složitá. Ale musíme si uvědomit, že věřící věří ve stejnou společnost jako my. Myslím si, že skutečnost, že tolik pracujících dnes věří v boha a v posmrtný ráj, je projevem lidské přirozenosti. Protože pracující ze své podstaty touží po společnosti bezkonfliktní, společnosti, kde vládne láska, společné vlastnictví apod. Touha po beztřídní společnosti je u pracujících přirozená. Proto se dá říct, že myšlenka komunismu je přirozená. Kdyby vytrubovači antikomunismu věděli, co komunismus doopravdy znamená, tak by jejich drtivá většina začala po komunismu toužit. A právě mnoho pracujících nalézá touženou beztřídní společnost ve víře v boha.
Po restauraci kapitalismu se v zemích východní Evropy opět dostal idealismus a náboženství k vlivu ve společnosti. I když v České republice náboženství skutečně vymírá, což je neskutečně obrovský pokrok, protože lidé na to přicházejí sami, i v kapitalismu a v naší republice nebude mít kapitalismus silnou oporu v idealismu, v jiných bývalých socialistických státech idealismus opět zaslepuje pracující. Největším příkladem je, myslím si, Polsko, ale jde i o jiné státy, samozřejmě i o státy z kapitalistického světa. Ale idealismus není jen o náboženství. Je o jakékoliv víře v nadpřirozenou bytost. Víru v boha začíná nahrazovat víra v ,,něco". Mnoho lidí vám dnes řekne: ,,Věřím, že něco mezi nebem a zemí je." Princip je úplně stejný, jako u víry v boha, byť už víra v něco neurčitého není tolik konkrétní a je spíše obecná, takže je to spíše taková víra - nevíra. S oblibou se dnes věří v duchy, v démony apod. Pracující si totiž mnohdy neumí vysvětlit, že příčinou všeho zla je třídní boj, který vznikl současně se třídní společnosti, tudíž je zcela nezávislý na vědomí lidí a zanikne pouze s zánikem třídní společnosti. Dokázaný a vědecky potvrzený třídní boj je nahrazován nedokázanými a dosud nevídanými démony, duchy apod. Za chvíli nastane doba, kdy se budou věřící vysmívat materialistům za jejich vědecký pohled na svět, protože věřících v něco nadpřirozeného bude přibývat. To, že vzniká v USA masivní počet hororů, vycházejících z existence nadpřirozených bytostí, také není náhoda. Tyto filmy nemají za cíl starat se o zábavu pro lidi, nýbrž lidem propagovat idealismus, opírající se o existenci nadpřirozených sil a opírající se o strach z něčeho neexistujícího.
S tím souvisí i nutnost vzdělávat a uvědomovat členy revolučního komunistického hnutí. Věřící lidé mají svým způsobem k myšlenkám marxismu-leninismu blízko, ale museli by se vzdát toho nejhlavnějšího - víry v boha.
Idealismus je rozhodně největší zbraní kapitalismu v jeho boji proti pokrokové a lepší společnosti. S jeho pomocí útočí na vědecký základ marxismu-leninismu. Proto je boj proti idealismus velmi důležitý a nesmí být podceňován, zároveň však musí být promyšlený a taktický.
PKR
Viz www.komsomol.tym.cz