Opravdu můžeme 22 let po kontrarevoluci cestovat kam a kdy chceme?
Dnes a denně nám buržoazní antikomunistická propaganda tluče do hlav, že za socialismu, před 22 lety, nebylo možné téměř žádné cestování do zahraničí. Uzavřené hranice, povolení od úřadů, neuskutečněné sny, o cestách na divoký západ, to jsou hlavní pilíře, kterými tento režim útočí v otázce možnosti cestování, na dřívější socialistický systém. Není trochu divné, že to však sdělovací prostředky opakují stále dokola? Proč se tím vlastně sdělovací prostředky zabývají, když už 22 let žijeme v „demokratickém ráji“? Možná také kvůli tomu, že právě dnes, je pro většinu české veřejnosti mnohem komplikovanější a nereálné, cestovat nejen do zahraničí, ale dokonce i po své vlastní vlasti, po České republice, než bylo za socialismu.
Jak je to s cestováním do zahraničí v dnešní době, jsem uvedl ve svém článku již dříve. Proto se toho nyní dotknu pouze okrajově. Podle nejnovějších průzkumů, uvedených před několika měsíci na serveru novinky.cz, dvě třetiny českých občanů, nemohou, kvůli finančnímu nedostatku, trávit dovolenou v zahraničí. V době, kdy výdaje za základní a existenční potřeby, jsou vyšší, než příjmy občanů, v době, kdy školství a zdravotnictví představuje pro občany měsíčně mnohdy i tisícové výdaje, je jasné, že většina občanů České republiky, nemůže cestovat k moři. Můžeme si tedy položit otázku – Opravdu žijeme v demokratickém systému, když demokratická většina ČR nemá možnost cestovat do zahraničí? Nebylo cestování k moři snadnější za socialismu, kdy na to byly finanční prostředky a byly dostupné základní a existenční potřeby, než dnes? Co je větší překážkou pro cestování do zahraničí? Razítko na úřadě, který nebylo podmíněno členstvím v KSČ, či nedostatek financí? Nemusím snad opakovat, že zatím co příslušníci mé rodiny (nečleni KSČ), cestovali za socialismu do socialistických i některých kapitalistických států, praktiky bez překážek, tak já jsem za svůj život ještě nikdy nebyl u moře.
Je však také velmi důležité si uvědomit, že není pracujícím už 22 let po kontrarevoluci, znesnadněno cestování pouze do zahraničí, ale i cestování po naší vlasti. To především ze dvou důvodů. První a základní důvod, je opět nedostatek financí. Ať chceme cestovat např. Z Ostravy do Karlových Varů, vlakem, autobusem, či svým osobním autem, zaplatíme pouze za cestu několik stovek, ne-li tisíc korun (pokud cestuje početnější rodina). A to nemusí být až tak dlouhá vzdálenost. Mnohým lidem, kteří svůj plat vynaloží na nájem, zdravotnictví, školství a další existenční věci, nezbývá třeba ani na cestu do okresních či krajských měst. A v této době, chce ještě naše protilidová vláda, zrušit výhody jízdného, pro seniory a žáky, či studenty a zvýšit DPH, díky kterému budou navýšeny ceny jízdného. Demokratický systém by měl svým občanům zaručit svobodu pohybu. Svoboda pohybu v našem státě fungovala vždy. Akorát, že posledních 22 let, funguje svoboda pohybu pouze formálně, ale ve skutečnosti funguje pouze, pro nedemokratickou menšinu společnosti, kterou tvoří ti jednotlivci, kteří se obohacují, na úkor druhých. Ti, kdo pro společnost nic neprodukují a pouze společnost baví, zpěváci, herci, moderátoři, si běžně jezdí na druhý konec zeměkoule, zatím co pro většinu pracujících, je problém jet na opačnou stranu republiky. Vracíme se snad do středověku, kdy většina lidí také chodila pěšky, či jezdívala na ochočené zvířeti, zatím co bohatí jedinci jezdili v kočárech? V tom případě, kapitalismus cestuje časem. Marxužel však do minulosti.
Takže první důvod, proč je pro většinu pracujících znesnadněno a někdy i nereálné cestovat po své vlasti, je nedostatek finančních prostředků. To platí pro všechny pracující, bez rozdílů, jakým dopravním prostředkem cestují.
Druhý důvod, proč pracující nemohou poznat krásy své vlasti, se týká těch, kteří nevlastní svůj dopravní prostředek a jsou odkázání na dopravní spojení, které zprostředkovávají většinou soukromé dopravní služby, nebo služby, které jsou vlastnictvím kapitalistického státu, např. u autobusů Icom, Veolia (největší), Arriva, Student Agency apod., u vlaků České dráhy,Viamont, Veolia, Jindřichohradecké místní dráhy. Jde totiž o to, že každým rokem dopravních spojení ubývá. Každým rokem jezdí méně vlaků a autobusů a to především do menších obcí. Dopravní spojení mezi velkými a krajskými městy, je poměrně zatím uspokojivé, ale i lidé, kteří žijí v menších obcích, mají právo na poskytování dopravních služeb. Když obce a kraje, který dotují regionální linky, objednané od dopravních společností, šetří, tak šetří většinou na dopravních linkách mezi menšími městy. A pokud nějaká dopravní linka přestává vynášet zisky nebo je pro obci či kraj prodělačná, tak je téměř vždy okamžitě zrušená.
Mohl bych konkrétně mluvit o situaci na třebíčském okrese., kde žiji. Podle mého názoru, zde společnost Icom nedostatečně zprostředkovává dopravní služby, pro menší obce, či vesnice. Např. dostat se z Moravských Budějovic do Třebíče o víkendu, je opravdu nesnadné. Lze to pouze díky dálkovým autobusům, které však mají nastavené vyšší ceny jízdného. Společnost Icom nevypravuje na lince Moravské Budějovice – Jaroměřice nad Rokytnou – Třebíč, o víkendu, vůbec žádné dopravní spojení. Napsal jsem tedy společnosti Icom mail, proč tomu tak je. Představitel společnosti Icom mi odpověděl, že Icom nabídla městům na třebíčském okrese, větší poskytování dopravních spojení o víkendech. Odmítlo to však představitelé měst, včetně Moravských Budějovic. Ukazuje se, jak moc stojí zastupitelé zvolení občany našeho města, za zájmy, svých voličů. A nedokážu si představit, jak na tom jsou vesnice, nejen u nás na Třebíčsku, ale v celé republice. Rozdíl mezi městem a venkovem, který se za socialismu minimalizoval, se již 22 let stále více zvětšuje. To však není jediný příklad, nedokonalé dopravy na třebíčském okrese. Asi před rokem, byla přímo zrušená linka Českých drah, mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí. Do Jemnice, což je blízké menší město k Mor.Budějovicím, jezdí už pouze autobus. Pokud tento vlakový spoj ředitele Českých drah neobohacoval, tak se mohly některé spoje linky zrušit, ale ne zrušit celou dopravní linku. Lidé přece mají mít možnost, cestovat dopravním prostředkem, jakým chtějí. A existují i lidé a není jich zrovna málo, kterým jízda autobusem nedělá dobře a je pro ně mnohem přijatelnější cestování vlakem. A to už vůbec nemluvím o nádražích, či zastávkách na našem okrese. Okresní město Třebíč, má např. menší vlakové nádraží, než některé menší města v okrese. Mnohé vlakové zastávky, většinou na vesnicích, jsou posprejované, poškozené, apod.
Osobně jsem se situací v našem okrese značně nespokojen. Vedle vysoké nezaměstnanosti, je i značným problémem i dopravní spojení. Považuji to za regionální problém, na který by zdejší organizace KSČM měly intenzivně upozorňovat a nebát se ho řešit. Osobně, až budu za 3 roky kandidovat do obecního zastupitelstva, tak se na tento problém chci zaměřit (pochybuji že se něco zlepší, spíše naopak.)
Nejhorší je však skutečnost, že nedostatek dopravních spojení, není záležitostí pouze třebíčského okresu, ale celé České republiky. Situaci ve svém okrese jsem uvedl pouze jako příklad, pro situaci v celé republice. Příčina je opět v systému ve kterém žijeme. Kapitalismus se o lidi nedokáže po žádné straně postarat, je to systém pro hrstku bohatých. Místo aby zajistil kvalitní a intenzivní dopravní spojení mezi obcemi, tak kapitalismus zajišťuje zisky generálních ředitelů soukromých dopravních společností, komunálních a krajských zastupitelů. Když kapitalismus zničil československý průmysl a zemědělství, proč by nemohl zničit, i zbytky kvalitního zdravotnictví, školství a dalších služeb, jako např. dopravu? Vždyť v kapitalismu, není cílem spokojenost společnosti, ale pouze vysoce postavených jednotlivců. Když se podíváme na úpadek české dopravy, vidíme velmi výrazně, v jakém systému žijeme.
Takže druhý důvod, proč pracující, kteří sami nevlastní dopravní prostředek, nemohou volně cestovat po ČR, je nedostatek dopravního spojení, především to platí o menších obcích a vesnicích. Ona je celkem velká komplikace, když chci jet na výlet do Prahy z jihomoravské vesnice, přijedu tam třeba v 10 hod a v 15 hod už musím zpátky, protože mi jede poslední spoj.
Kapitalismus vytvořil mnoho zábran, kvůli kterým pracující nemohou volně cestovat, ať už do zahraničí, nebo po své vlasti. Proto tak intenzivně mluví o komplikacích s cestováním za socialismu. Výmysly o nesnadném cestování za socialismu, chce totiž současný režim, zakrýt své vlastní citelné nedostatky, které omezují možnosti všem poctivým a pracujícím občanům České republiky.
Pracující mají právo na kvalitní a levnou dopravu. Tu jim poskytoval do roku 1989 socialismus. Když však došlo po roce 1989 ke komercializaci a privatizaci dopravy, tak se právo pracujících na levnou a kvalitní dopravu stalo minulostí. A je povinností všech pokrokových a komunistických sil, aby na všechny problémy kapitalismu upozorňovala s cílem tyto problémy odstranit s odstraněním kapitalistického systému, který z pracujících udělal otroky peněz, soukromých firem a jejich generálních ředitelů.
Za levnou a kvalitní dopravu po ČR i do zahraničí, pro všechny občany České republiky!
PKR
Viz též www.komsomol.tym.cz